Poate-mi iau iPhone!

Eu încă folosesc un Windows Phone 7.8 (HTC Mozart) și sunt mulțumit. Am nevoie de un smartphone contemporan, dar încă poate fi Windows-based. Privind însă echipele de programatori din jur observ că:

  • Încet-încet se iau în considerare doar platformele Android și iOS pentru noile aplicații mobile, ceea ce este – de fapt – întru totul de înțeles, date fiind cotele de piață (număr de device-uri, suma plătită de utilizatori pentru obținerea aplicațiilor).
  • Mulți nu-și mai fac aplicațiile disponibile nici pe Web – ca să pot folosi pur și simplu un browser pentru a le rula. (Un site responsive e OK, dar nu va fi niciodată ca o aplicație nativă – și asta-i drept.)

Mă aștept așadar ca în curând să apară aplicații pe care mi le voi dori dar pe care să nu le pot obține decât dacă trec pe una dintre acele platforme mobile.

Sigur, programator fiind, PC-ul va rămâne pentru mine în continuare baza, dar smartphone-ul devine – indiferent dacă vreau eu sau nu – o a doua casă (cel puțin până la boom-ul holografic):

  • Citeam recent că în 2017 dispozitivele mobile au depășit pragul de 50% în ceea ce privește traficul Web efectuat la nivel mondial.
  • Și văd și cum multă lume (“millennials”) nici nu mai ia în considerare ecranul mare – un smartphone e tot ce le trebuie, oriunde și oricând.

În plus:

  • Microsoft a renunțat la a considera sistemul de operare ca pilon principal pentru vânzarea produselor și serviciilor lor. Mizează acum totul pe cloud și AI și acceptă necondiționat ca prietene orice platforme infrastructurale populare: Linux, Android, iOS (MacOS era acceptat chiar și anterior, cel puțin pentru dinozaurul Office.)
    • Tactica este interesantă – n-am mai văzut la ei atâta deschidere niciodată – dar mie nu-mi sună foarte bine pe termen lung: mi se pare că în acest fel vor avea nevoie de mult mai multe resurse pentru a rezista, mentenanța produselor fiind, presupun, mai complicată decât înainte.
    • Sigur, ca mitigation, pot limta numărul de funcționalități dintr-un release – funcțiile de bază sunt de obicei suficiente pentru cei mai mulți utilizatori și se vede o orientare spre simplitate (ca în toată industria): it’s millennials’ time.
  • Pe de altă parte Microsoft vinde foarte bine mai nou gama Surface (tablete, notebook-uri și workstation-uri Studio):
    • În această direcție, pare-se că închid cercul prin cealaltă parte: oferă acum varianta hardware + software care nu le stătea odinioară în caracter dar care e încântătoare pentru utilizatori și pare și foarte profitabilă.
  • Apple vinde hardware + software dintotdeauna, iar lipsa lor de deschidere și faptul că nu s-au aruncat să cumpere orice era hit pe piață a dat roade în timp:
    • A deține controlul integrării hardware-software înseamnă (cum era anterior și la Microsoft doar că numai de la OS în sus) un plus de calitate; speranța mea e totuși că și Microsoft va păstra focusul calitativ, chiar dacă acum își întind mai multe tentacule.
    • Mentenanța produselor integrate (mai ales dezvoltate in house, nu cumpărate de prin afară) este mai simplă, deci pot fi alocate mai multe resurse pentru inovație – prevăd un iFuture frumos.
  • Google rămâne pionierul deschiderii, dar:
    • Strategia Android mi se pare riscantă pe termen lung; ca utilizator chiar i-am întâlnit inconveniențele: nu știi niciodată dacă un producător n-a eliminat ceva bun din sistemul de operare – disponibil ca open source – vândut împreună cu hardware-ul lor; rămâne deci doar opțiunea închisă, telefoanele dezvoltate hardware + software de Google themselves (sau sub coordonarea lor), ceea ce se reduce la o comparație de funcționalități, preț și păreri personale.
    • Chiar dacă Android are cotă de piață majoritară, iOS crește la rândul său. Cât timp procentul celui din urmă va fi de peste 10% nu va fi nici un dubiu că dezvoltatorii vor ținti și platforma Apple, mai ales dacă rămâne mai profitabilă în termeni de vânzări.
    • Și trebuie să recunosc, am testat câte puțin atât Nexus cât și iPhone și m-am simțit mai bine cu device-ul și OS-ul de la Apple; sigur, este vorba aici doar de o preferință personală, dar contează pentru că tehnologia utilizată de fiecare dintre noi este în ultimă instanță o alegere la acest nivel; și de-asta iPhone începe cu I, fie el și mic.

În acest context, mi-aș dori să asist la apariția unui Surface Phone cu UWP pe care dezvoltatorii să-l îmbrățișeze, în sfârșit. Dar sunt conștient că aceasta are șanse mici să te întâmple, chiar și dacă rularea aplicațiilor PC pe procesorul telefonului în condițiile conectării la un ecran mare – probabil un punct important de atracție – se va concretiza.

În concluzie, dacă nu apare o excepție fenomenală în viitorul apropiat – până în toamnă, să zic – îmi voi lua inima-n dinți și-mi voi cumpăra un iPhone! (8? Dorsn’t matter, și 7 e OK.)

Actualizare: Studiind și mai mult trendurile, piața, dar și coroborând zvonurile, cred că nu are rost să mai aștept, nici măcar câteva luni. Acum întrebarea cheie e să-mi iau Black sau Jet Black. Mai bine Jet, în pofida eventualelor zgârieturi mai vizibile… 🙂

iPhone

About Sorin Dolha

My passion is software development, but I also like physics.
This entry was posted in Computere și Internet, Miscellaneous and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Poate-mi iau iPhone!

  1. Pingback: Schimbări | Sorin Dolha's Blog

Add a reply

