Oricine se poate plimba 3km pe zi

Toată lumea spune că sportul e absolut necesar pentru o viață sănătoasă. De la familie la medici, de la anunțurile de la TV la propria conștiință.

Ce ne facem însă atunci când nu ne face plăcere niciun sport, nici măcar exercițiile fizice efectuate în dormitor sau jogging-ul prin apropiere? Și/sau nici nu suntem destul de ambițioși să menținem un program de sport intens zilnic, părându-ni-se epuizant și renunțând după numai câteva zile sau – în cel mai bun caz – săptămâni?

Nu spun că există o soluție simplă. Dar cred că există una cât de cât de compromis – necesită mai puțină ambiție, respectiv depunerea unui efort mai mic pe unitatea de timp și având un cost zilnic relativ mic – maximum o oră din timpul nostru liber:

(Totuși, dacă nu credem că sportul, în general, ne face viața mai bună sau mai lungă cu măcar 1/8, atunci sugestiile de mai jos nu vor funcționa pentru că vom considera pierdută o oră din timpul nostru liber zilnic, care este oricum de maximum 8h/zi dacă suntem în activitate și excludem timpul de somn.)

  • Găsim 2mp în casă și cumpărăm, respectiv montăm o bandă de alergare. Nu ne propunem să alergăm, ci doar să ne plimbăm. Dacă ne-am propune să alergăm conform programelor oferite de aparat și nu ne-ar plăcea, am renunța foarte repede. Sigur însă banda poate fi configurată pe modul plimbare, la o viteză de 3-5 km/h. Dacă avem natură pe lângă casă și preferăm plimbarea afară este la fel de bine: stabilim un itinerar cu lungimea specificată în paragraful următor. Ne asigurăm că avem pantofi de sport și un șort potrivit.
  • Ne propunem să parcurgem 3km distanță în fiecare zi. Nu ne propunem să creștem treptat distanța, dar nici să scurtăm distanța crescând viteza. Și – foarte important – nici un timp minim. Putem crește viteza treptat, dar numai când și dacă simțim că așa vrem, menținând distanța pe care dorim s-o parcurgem. Putem crește și distanța, dacă avem timp și așa vrem, dar numai după ce am parcurs 3km în acea zi.
  • Plimbarea și dușul de după mișcare vor necesita 45-70 de minute zilnic (la început mai mult, apoi dacă vom crește viteza, mai puțin). Trebuie găsit intervalul orar potrivit. Sunt sigur că vom ajunge să ne dorim să alergăm, iar atunci timpul necesar pentru exercițiu se va scurta ori vom mări distanța parcursă, dar nu ne impunem nimic în legătură cu toate acestea – lăsăm lucrurile să vină de la sine, impunându-ne doar distanța minimă și alocând intervalul de timp necesar.
  • Este mult mai simplu să menținem un program de o oră de sport ușor zilnic (plimbare) decât unul 15 minute de sport intens (alergare). Iar numărul de calorii consumate poate fi chiar mai mare în primul caz.
  • Dacă e posibil, alegem să ne plimbăm dimineața – mișcarea de dimineață îmbunătățește ziua. Poate fi înainte de serviciu și/sau înainte de a duce copiii la școală. Dacă avem program flexibil la muncă e cu atât mai bine, dar sunt sigur că oricine se poate trezi cu o oră înainte față de obiceiul anterior (e ușor și să modifici ora alarmei, minutul poate rămâne la fel): disconfortul psihologic asociat cu această schimbare poate fi limitat pur și simplu gândindu-ne că timpul și viața curg la fel la orice oră, ceasul este doar o invenție a omului.
  • Nu anulăm plimbarea în nicio zi și nu o reprogramăm niciodată pentru ziua următoare dublând distanța. Sigur, dacă într-o seară chiar nu putem adormi destul de devreme și ne este foarte greu să ne trezim pentru plimbare, putem să o amânăm pentru un alt moment din acea zi. Excepții de la aceste reguli pot apărea doar dacă ne cere familia ori în situații extraordinare (deplasări, deadline-uri, cazuri de forță majoră).
  • Ne asigurăm că nu-i deranjăm pe ceilalți membri ai familiei. Dacă dorm copiii ori partenerul de viață la ora la care efectuăm plimbarea, închidem ușa la camera în care este banda de alergare, ca să nu-i trezim. Sau dacă banda a fost montată în dormitorul în care la acea oră ar dormi încă soțul sau soția, ne putem înțelege cu el sau ea: ne putem trezi amândoi la aceeași oră și ne plimbăm pe rând; al doilea poate să se mai odihnească în timp ce primul se plimbă și va începe să se plimbe când primul merge la duș; după duș, primul poate prepara micul dejun pentru toată lumea; iar în ziua următoare inversăm rolurile.
  • În timpul plimbării efectuăm o activitate relaxantă, precum vizionarea unui film sau documentar înregistrat (avem DVR, nu?) – și așa probabil n-aveam timp de TV zilnic, ori dacă aveam, acum putem să combinăm activitățile, obținând confort psihic suplimentar. Oricum, vom putea sărbători zilnic că suntem sănătoși într-un mod cât se poate de simplu: doar cu o plimbare!
  • Mâncăm la fel ca înainte. Acesta nu este un ghid de slăbit. 🙂
Advertisements

About Sorin Dolha

My passion is software development, but I also like physics.
This entry was posted in Sănătate și întreținere and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Add a reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s