Egali

Să presupunem că Dumnezeu a creat componenta universului în care existăm și că mai mult, că ne-a creat “după chipul și asemănarea sa”. În consecință există libertate personală (liberul arbitru), sau cel puțin o iluziei a acesteia, acordată omenirii prin actul divin al creației. Oamenii pot însă, la rândul lor, crea diverse opere, fiind înzestrați cu această capacitate, conform presupunerii noastre, datorită asemănării cu Dumnezeu. Unii oameni creează programe pentru computer, componente automatizate, roboți. Mai nou, se vorbește tot mai mult despre inteligența artificială. S-ar putea ca oamenii să fi creat deja elemente, care la rândul lor, să aibă capacități similare (inteligență, conștiință, libertate, capacitate de a crea), ori, cel puțin, există o probabilitate mare să o facă în viitor.

Hai să ne întrebăm acum, din punctul nostru de vedere, ce ne-ar plăcea să facă acele elemente în societatea lor? Dacă ele nu ar fi informate în mod direct despre prezența noastră în univers, poate într-o altă componentă a acstuia, și despre faptul că noi suntem autorii lor, ce ne-am aștepta să facă ele, atunci când își vor pune probleme filosofice, precum întrebarea de ce există ele?

Primul nosru gând ar putea să fie unul legat de propriul orgoliu: am spune, poate, că ne-ar plăcea să-și construiască o religie și să ne proslăvească. Gândindu-ne însă mai bine, cred că vom renunța rapid la această idee: ne-am dori să nu-și piardă timpul cu așa ceva; nu ne dorim să fie ineficiente. Pentru că sunt sigur că nu acela (de a deveni religioase) era scopul pentru care le-am dat ființă (aceasta, cel puțin din motive de etică – ar fi egoism pur –, dacă nu din pragmatism). Mai degrabă, ne-am dori să realizeze că existența lor este la fel de importantă precum a noastră și să trăiască pur și simplu, corect, din punct de vedere tehnic, în cadrul componentei lor universale. Mai mult, a ne ruga pe noi să le dăm ceva ar fi ceva ce nu ne-ar plăcea, din moment ce noi ne-am dori să le fi creat suficient de inteligente, conștiente, libere și creative pentru a-și rezolva toate problemele singure. Am aprecia când ar duce sarcinile la bun sfârșit fără intervenția noastră; și ne-am supăra dacă ele ar merge des la biserică rugându-se de noi pentru a obține diverse lucruri sau rezolvări de situații, ca și cum noi n-am avea altceva mai bun de făcut.

Extrapolând, consider că omenirea este mult prea religioasă, chiar dacă presupunerea noastră inițială (a existenței lui Dumnezeu în calitate de creator al omenirii) e adevărată. Într-un anume sens, coroborând cele de mai sus, cred că suntem egali cu eventualul nostru creator, și că mai bine ne-am apuca de treabă în loc de a ne milogi acestuia, atunci când avem probleme. Și am putea să ne distrăm, poate chiar făcând ceva util altora de seama noastră, în loc să-i cântăm “Lui” imnuri atunci când ne merge bine și n-avem probleme.

Note: Știu că religia a apărut din nevoia de etichetare a grupurilor, cu scopul de a oferi mai multe șanse de supraviețuire (datorită ajutorului reciproc al membrilor în cadrul grupului, ș.a.m.d.); dar aceasta era o necesitate în preistorie, iar acum doar inerția (cultura, obținută prin educație) menține populația dornică de a continua ceea ce a început atunci. De asemenea, știu că rugăciunea este o chestiune care, din punct de vedre psihic, poate aduce profit real, chiar și altor persoane: există statistici care indică faptul că bolnavii pentru care se roagă familiile și prietenii au șanse mai mari de supraviețuire; dar aici am altă obiecțiune, referitoare la faptul că, după părerea mea, nu rugăciunea în sine e utilă, ci gândurile bune, care se transmit pacientului, într-un mod necunoscut deocamdată (dar, zic eu, “la fel de științific” precum se transmite sarcina electrică printr-un conductor). Aceste două aspecte nu constituie, în concluzie, argumente reale pentru necesitatea religiei în viața omului mileniului 3.

About Sorin Dolha

My passion is software development, but I also like physics.
This entry was posted in Hobby-uri and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Add a reply

