Justiție la gura sobei

Am asistat recent pentru prima oară la o ședință într-o sală de judecată (la Tribunalul Cluj, Judecătoria Cluj-Napoca). Nu m-am constituit parte în vreun proces (cel puțin deocamdată, și sper să rămână aceeași situație și în continuare), ci doar l-am susținut moral (printr-o “prezență liniștită”) pe unul dintre prietenii mei în cadrul unui proces minor (contencios administrativ).

Am fost impresionat în două feluri:

  1. În mod pozitiv:
    • Procesul de judecată se desfășoară civilizat, organizat și riguros;
    • Judecătorii (generalizez optimist, dat fiind că eu am observat un singur caz – era vorba de o doamnă judecător) își desfășoară activitatea în mod corespunzător, remarcându-se prin prestanță;
    • Limbajul folosit are, desigur, tentă juridică, dar, acolo unde este cazul, se poate discuta și utilizând termeni obișnuiți (sinonimi sau explicativi), inclusiv cu judecătorul;
  2. În mod negativ:
    • Pe masa judecătorului era afișată o cruce (destul de mare) de lemn; după părerea mea, simbolurile religioase nu ar trebui să fie permise (ori cerute) în sălile de judecată (motivul principal fiind acela al nediscriminării, România fiind un stat laic, respectiv atunci când o persoană necreștină vine în fața judecătorului ar putea fi, altfel, ofensat de priveliște).

Concluzie sau fapt divers:

  • În timp ce asistam la ședință, după nici 2 cauze luate în discuție, soba de teracotă din incintă a început să scoată o flacără ciudată și să sune din când în când: “bam, bam” (aproape ca un ciocan judecătoresc lovind masa). D-na judecător a avut prezență de spirit și a suspendat ședința, evacuând imediat sala, până când un tehnician a rezolvat problema. 5 minute mai târziu eram înapoi, la locul meu, cu telefonul setat din nou pe modul silențios (din respect și pentru a nu primi amendă, cum era menționat pe ușă, conform nu-știu-cărei legi). Totuși pățania a fost hilară, mai ales pentru mine, care eram prima dată în vizită la tribunal: justiția română se face, îmi zic, după cum tace sau nu gura… sobei.

About Sorin Dolha

My passion is software development, but I also like physics.
This entry was posted in Hobby-uri and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

Add a reply

