Economice (Romanian)

Se vorbește zilele acestea despre creșterea taxelor în România (creșterea efectivă a TVA-ului, a cotei unice, ori lărgirea bazei de impozitare), la cererea (sau nu) a celor de la FMI.

Părerea mea este că aceasta nu va rezolva problema noastră principală, adică nu va reporni (ci chiar va încetini) motoarele economiei (și așa relativ șubrede – n-au fost niciodată prea rodate, în ciuda vremurilor mai bune ale anilor 2004-2007, de exemplu). Iar dacă motoarele economiei încetinesc (eventual repornind unele motoare negre din afara legii) situația nu are cum să devină mai roz pe termen lung: chiar dacă acum bugetul ar crește puțin, situația respectivă va fi, după părerea mea, una cel mult momentană, ori una pe termen foarte scurt.

Nu-s eu mare economist, nici cine știe ce expert, dar cred că orice om de la prost în sus (mă gândeam că aceasta ar trebui să includă guvernul, FMI-ul, etc.) ar trebui să-și dea seama că taxele mai mici ar putea genera de fapt mai mulți bani în valoare absolută pe termen lung: mai bine o situație foarte proastă pe termen foarte scurt și o revenire masivă ulterior decât invers. În fine… vom trăi (?) și vom vedea…

Actualizare: “Premierul” României, dl. Traian Băsescu a anunțat măsurile care urmează să fie luate de Guvern în cel mai scurt timp: nu mai este vorba de creșterea taxelor (s-au prins și ei că așa stimulau numai contrabanda și celelalte ilegalități), ci de scăderea cheltuielilor bugetare, inclusiv salarii și pensii, cu procente destul de mari (15-25%), care trebuia efectuată de anul trecut (dar n-a fost să fie, era totuși an electoral).

Personal, cred că decizia luată e cea mai bună dintre cele posibile: altfel (cu creșterea impozitelor) era mult mai rău. Dacă Guvernul reușește să aplice modificările respective s-ar putea să fie, în sfârșit, mai bine. Salariații bugetari au oricând șansa să se mute la privat, unde, datorită taxelor neschimbate s-ar putea reveni la o situație de creștere (pe fondul unei psihologii de tipul Yes, rămânem la 16%-19%, să-i dăm bătaie atunci, hai să lucrăm). Din păcate, rezultatul va fi totuși că sectoare bugetare principale, precum învățământul sau sănătatea vor fi grav afectate, mai ales că nu erau ele strălucite nici înainte: profesorii și medicii buni vor pleca, lăsând prăpăd în urma lor; noroc că există clinici private bune și nu foarte scumpe și copii autodidacți sau școală acasă. Mi-e milă însă de 95% dintre pensionari care au acum pensii sub 1000 lei și le vor avea sub 750 de lei începând de la 1 iunie, iar ajutoarele sociale se reduc și ele: tot ei, săracii, vor suporta criza (dar asta e, noi, cei care muncim, va trebui să învățăm să-i ajutăm mai mult).

PS: Cred că Victor Ponta are parțial dreptate, măsurile de mai sus (“genocidul social”) ar trebui dublate (nu neapărat înlocuite, cum susține domnia sa) de măsuri de genul reducerii cheltuielilor aferente unor contracte (în diverse domenii) cu clientela politică, eliminării nepotismului, concedierii celor angajați pe criterii politice, etc. Dar din păcate acest tip de măsuri este foarte greu de luat, dacă nu imposibil, pentru că implică măsurători subiective…

Actualizare: Unii experți (Ilie Șerbănescu și alți analiști) susțineau în această seară (la TV) că măsurile menționate de Băsescu:

  • nu vor fi în totalitate administrabile (adică nu pot fi luate concret, din punct de vedere tehnic/juridic);
  • chiar dacă ar fi luate în totalitate, ele nu vor fi suficiente (reprezentând doar maximum 2% din PIB) pentru acoperirea deficitului bugetar (situat în jurul valorii de 6%, mai precis între 3-9%);
  • în plus vor genera o spirală interioară, deoarece scăderea salariilor bugetarilor va genera o scădere de cumpărare care va duce la contractarea mediului privat, care va duce din nou la colectarea mai puținor bani la buget, urmând ca iar să fie nevoie de scăderea salariilor/pensiilor, ș.a.m.d.;
  • iar dacă fondul de salarii bugetare scade, asta nu înseamnă că scad toate salariile; în unele cazuri s-ar putea face disponibilizări sau pensionări în loc, aceasta ducând însă la un număr mai mare de șomeri sau pensionari, care trebuie plătiți tot de la buget.

În concluzie s-ar părea că în curând ne vom trezi și cu o parte din aceste măsuri luate (cele care pot fi administrare) dar și cu taxele mărite și/sau cu baza de impozitare lărgită (considerându-se că scrisoarea de intenție către FMI va propune o perioadă de timp în care guvernului i-ar reveni sarcina să încerce să implementeze măsurile, însă în cazul în care nu reușește – și poate chiar se va dori să nu reușsească, din cauza insuficienței măsurilor, în general – s-ar aplica o clauză suplimentară ce va permite creșterea taxelor!)

În aceste condiții, eu nu știu ce să mai zic… Din 2 rele, hai să le alegem pe ambele! (Și să râdem, cât mai putem! :-))

About Sorin Dolha

My passion is software development, but I also like physics.
This entry was posted in Știri și politică. Bookmark the permalink.

Add a reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s