Discuții despre guvernare (Romanian)

Am tot auzit în ultimele zile discuții despre faptul că țara ar trebui să treacă la fapte, un nou guvern fiind necesar cât mai repede. Nu contest acest lucru. Discuțiile despre fraudarea sau ne-fraudarea alegerilor sunt după părerea mea, așa cum mai mai scris, prostii. Chiar dacă a existat o asemenea fraudă, să doevești că acest lucru a fost de natură să schimbe ordinea candidaților și atribuirea mandatului prezidențial este deosebit de dificil (am scris și despre asta, inclusiv despre interpretarea paragrafelor constituționale respective) și nu știu dacă merită, din punct de vedere practic: desigur, înțeleg că merită din punct de vedere moral și democratic și nu cred nicidecum că imaginea țării are de suferit prin această încercare, așa cum susțin unii; democrația permite și chiar necesită astfel de controale interne între diferitele instituții în stat, precum Curtea Constituțională (CCR) versus Autoritatea Electorală (AEN, BEC).

Referitor la guvernare însă, iată cum văd eu lucrurile (părerea fiind desigur, subiectivă):

  • PSD nu discută deocamdată despre acest lucru, făcând totuși declarația că ar susține un guvern condus de Crin Antonescu de la PNL, sau poate de un idependent (păstrează încă ideea din spatele proiectului Johannis); cred că este o idee bună, întrucât majoritatea parlamentară formată înainte de alegerile prezidențiale n-ar trebui, după părerea mea, să dispară, chiar dacă președintele validat va fi Traian Băsescu: una e Parlamentul, alta președintele (și altele sunt atribuițiile fiecăruia în stat);
  • PNL susține deocamdată, precum a făcut-o și în campania electorală, că nu dorește guvernare cu PD-L; plusează, spunând că cel mult ar putea participa la guvernare dacă ar desemna primul ministru (ceea ce, cred eu, va fi inacceptabil pentru PD-L); și acest lucru este corect, iar din câte înțeleg eu, ca un corolar la cele de mai sus, rămân și ei la ideea majorității parlamentare formate anterior alegerilor; totuși, mi-e încă frică, văzând de-atâția ani cum se comportă clasa politică în România în astfel de situații (așa cum subliniam și anterior) că PNL și-ar putea schimba opțiunea și atunci se schimbă lucrurile (sper totuși să nu o facă, pentru confortul meu moral: mi-aș dori să existe și partide cu principii în România);
  • PD-L s-a coalizat cu UDMR și se gândește la un eventual guvern minoritar, care ar putea avea totuși, susținere parlamentară dacă mai fac rost de niște voturi (deși limitată): e OK și asta, acceptabilă ideea. Numai că bomba este următoarea: cică o propunere ar fi din nou dl. Emil Boc pentru funcția de premier! Ei bine, asta e circ: cum să propui ca prim ministru o persoană care a deținut exact aceeași funcție în cadrul guvernului imediat anterior, demis pe baza unei moțiuni de cenzură acum numai 2 luni!? Wow! Și mai ales că există deja un premier desemnat (cred că nu greșesc), care ar trebui întâi validat sau invalidat în Parlament: dl. “Livache”. Să nu mă înțelegeți greșit: mie personal mi-a plăcut persoana lui Emil Boc, cel puțin în perioada în care a fost primar la Cluj-Napoca (și încă nu pot să spun că mi-am schimbat părerea): este un om în esență bun, de calitate, adică este capabil, relativ corect, respectuos, omenos și clar fără tendințe de mogulizare. (E drept, nu-mi place că are o simpatie nemărginită pentru dl. Băsescu; dar poate este sinceră și atunci asta este, nu mă împotrivesc; ori poate îl are Mr. Băse la mână cu ceva, deși personal nu cred asta.) Oricum, nu vreau să-l contest pe d. Boc aici: contest doar ideea posibilă (care se discută) de a propune ca prim-ministru persoana demisă din aceeași funcție, imediat anterior, momentan asigurând chiar interimatul (chiar prelungit peste durata constituțională, pe baza unui vid legislativ în acest domeniu). Demiterea fiind realizată pe baza acealuiași parlament, cu exact aceeași structură. Aceasta mi se pare aberant! Și nu pot să nu fiu uimit de asemenea discuții. Sunt tot mai uimit pe zi ce trece, urmărind ce se întâmplă în această țară! (Dar măcar nu mă plictisesc!)

About Sorin Dolha

My passion is software development, but I also like physics.
This entry was posted in Știri și politică. Bookmark the permalink.

Add a reply

